Elbilen är framtiden. Det sägs i varje reklamfilm, från varje politiker och i varje diskussion om klimatet. Och visst – tyst, utsläppsfritt (nåja) och ganska trevligt att köra. Men det finns ett problem som alla elbilsägare förr eller senare stöter på:
Var laddar man egentligen bilen när man är på väg någonstans?
Och ännu viktigare: Fungerar laddaren när man väl kommer fram?
Jag testar: Elbil på långresa
Jag tog en elbil och gav mig ut på en längre resa i Sverige – mellan Sundsvall och Malmö, cirka 100 mil. Fulladdad från start, men jag visste att jag skulle behöva ladda minst två gånger längs vägen.
Så jag planerade. Jag använde appar, laddkartor, kollade laddnätverkens hemsidor. Allt såg bra ut. På pappret. Men verkligheten? Några exempel:
- Första laddstoppet: Snabbladdaren offline – ”felkod 453”. Det fanns ingen supportpersonal på plats.
- Andra laddstoppet: En bil stod parkerad vid laddaren, men laddade inte. Personen var inne och lunchade.
- Tredje försök: Laddaren fungerade, men appen vägrade koppla upp sig. Efter fem omstarter gick det.
Det här tog nästan en timme extra – inte för att bilen laddade långsamt, utan för att infrastrukturen haltade.
”Men det byggs ju hela tiden!”
Ja, visst. Sverige har idag över 3 000 publika laddstationer och fler tillkommer varje vecka. Men mängden säger inte allt.
För vad hjälper det att det finns många laddpunkter – om:
- De är trasiga?
- De är blockerade av andra bilar?
- De kräver olika appar, abonnemang eller RFID-brickor?
Många elbilsägare sitter med fyra olika appar i mobilen – för säkerhets skull.
Ska det vara så här svårt?
Vi har vant oss vid att en bensinmack alltid fungerar. Det finns en pump. Du betalar med kort. Du tankar. Klart.
Med elbilar är det inte riktigt så. Ibland funkar det smidigt – men ibland är det som att försöka logga in på internet 1998, med modem och kopplingsljud.
Vill man få folk att ställa om till elbil, då måste det fungera alltid, överallt och utan krångel. Inte bara ibland.
Slutsats: Elbilar – ja tack. Laddsystemet – gör om, gör rätt.
Elbilen är ingen bluff. Det är en bra lösning – förutsatt att du kan ladda den. Men just nu känns det lite som att köpa en mobiltelefon utan laddare och sen hoppas att du hittar ett eluttag innan batteriet dör.
Och nej, jag vill inte ha fem appar och ett kundkonto för att få tanka ström. Jag vill ha en standard, en betalmetod och en garanti att laddaren fungerar.